OPLEIDING OP MAAT (IN COMPANY)
Het zijn vaak niet de gesprekken die we voeren, maar die we uitstellen, die leiden tot langdurige afwezigheid. Terwijl net tijdig en empathisch communiceren het verschil kan maken. Want verzuim ontstaat zelden van de ene dag op de andere — het groeit in stilte, achter onuitgesproken signalen en misverstanden.
Vandaar het belang van communicatie die helder is, doelgericht en mensgericht. Communicatie die niet wacht tot het escaleert, maar net ruimte biedt voor preventie en verbinding.
Dat oefenen en verfijnen we samen in de ééndaagse opleiding waarin communicatie rond verzuim centraal staat.
Dit is nog meer van belang sinds de aankondiging van de nieuwe wetsaanpassing : zie meer op Belangrijkste wetswijzigingen vanaf januari 2025
DE ESSENTIËLE DOELSTELLINGEN
- Inzicht krijgen in de basisregels rond ziekteverzuim.
- Verzuim vroeg en correct leren aanpakken op een warme, duidelijke manier
- Effectieve gesprekstechnieken kunnen toepassen om verzuim bespreekbaar te maken
- Praktische handvatten meegeven aan de supervisors om verzuim te voorkomen via duidelijke afspraken, opvolging en betrokkenheid.
PROGRAMMA
Introductie
Wet- en regelgeving rondom verzuim
- Wat gebeurt er bij kort ziekteverzuim :
- Arbeidsreglement?
- Ziektemelding en ziektebriefje (attest)?
- Loon tijdens ziekte?
- Controlearts?
- Rechten en plichten van werkgever en werknemer.
- Herkennen van signalen van (langdurig) verzuim.
- Kost van verzuim voor de organisatie.
- Belang van een goed verzuimbeleid.
Communicatie bij verzuim: proactief en effectief handelen
- Oefening : Het eerste warme verzuimgesprek.
- Hoe voer je een open en ondersteunend gesprek?
- Het belang van transparantie en vertrouwen in de communicatie.
Gesprekstechnieken : Motiverende Gespreksvoering (MG)
- Actief luisteren en doorvragen om oorzaak van verzuim te vinden.
- Omgaan met weerstand en emoties.
- Toepassing van Motiverende Gespreksvoering (MG) bij verzuimbegeleiding
- Oefening: Open vragen stellen bij verzuimgesprekken.
- Oefening: Luisteren met begrip en zonder oordeel .
- Oefening: Weerstand ombuigen door verschil zichtbaar te maken.
- Oefening : Medewerker stimuleren tot eigen verantwoordelijkheid.
Praktische oefeningen en rollenspellen :
- Geen melding van verzuim…
- Sms/whattapp melding van verzuim…
- Telefonische melding van verzuim…
- Geen goesting , goed weer, …
- Feestdag andere culturele achtergrond, …
- Net vast contract gekregen en medewerker ‘valt ziek’…
Preventie en duurzame inzetbaarheid
- Hoe stimuleer je een gezonde werkcultuur?
- Terugkeerbegeleiding en re-integratiegesprekken
- Actieplan voor uw eigen team?
Besluit en individueel actieplan.
OPLEIDINGSMETHODE
Discover
Voorafgaand aan de training sturen we deelnemers een online enquête om hun huidige vaardigheden te meten aan de hand van maximaal 10 criteria. We kijken ook naar hun individuele verwachtingen en het soort moeilijkheden dat ze hebben bij verzuimlgesprekken. Deze aanpak maakt een eerste communicatie met de trainer mogelijk en maakt het mogelijk om op maat te werken.
Deliver
- 1 praktijkgerichte opleidingsdag per groep voor supervisors, leidinggevenden, HR-medewerkers en andere betrokkenen bij het verzuimbeleid.
- Focus wordt gelegd op de praktische voorbeelden met veel praktijkoefeningen : een praktische en bruikbare down to earth training : de deelnemers worden in verschillende praktische verzuim situaties geplaatst en krijgen individuele feedback en praktische tips.
- 80% praktijk – 20 % theorie
- Mnemotechnische fiches met tips & tricks.
- Actieplan en te bereiken doelstellingen.
Decondition
- Debriefing met de trainer naar de zaakvoerder/HR dienst/projectverantwoordelijke.
- 1 maand na de laatste opleidingssessie krijgen de deelnemers een herinneringsmail met hun individuele actiepunten en de foto’s van de training.
Meer info
Indien u meer informatie wenst over de inhoud, kan je steeds vrijblijvend een afspraak aanvragen.